Utvärdering: 5:2 dieten

Den här veckan har jag som sagt testat 5:2 dieten vilket egentligen betyder att jag har ätit som vanligt utan just de dagarna jag valde att fasta. Som jag har skrivit förut så gick fastan förvånansvärt bra! Det jobbigaste var att inte äta frukost. Eftersom jag är så van vid att äta frukost så fort jag vaknar blev jag som hungrigast på förmiddagen. Annars valde jag bra maträtter som mättade länge. Dieten kändes heller inte så jobbigt psykiskt eftersom jag visste att jag kunde äta som vanligt dagen efter. 
 
Jag tror att 5:2 dieten fungerar bra eftersom den är lätt att följa och tillåtande. Man kan behålla sina vanliga matvanor 5 dagar per vecka och jag förstår att det känns lättare än att äta nyttigare hela tiden.  
 
För att få lite mer förståelse om dieten lånade jag 5:2 boken som Michael Mosley (mannen bakom dieten) skrivit ihop med Mimi Spencer. Jag lärde mig inte så mycket nytt av boken men den var ändå kul att läsa. Alla hälsoeffekter de nämner i boken kan man inte lita på men att viktminskning ger förbättrade värden är självklart. 
 
Jag tror att viktminskning mycket handlar om att hitta ett sätt som fungerar för en själv. 5:2 dieten har visat sig vara effektiv för människor som tidigare har haft svårt för att gå ner i vikt vilket självklart är bra. Jag hoppas dock att den inte bara leder till kalorirestriktion två dagar per vecka, utan att den faktiskt också leder till hälsosammare matvanor i övrigt. 
 
Specialvecka | |
#1 - - GoForFit:

Jag körde på periodisk fasta tidigare, men en annan version - lean gains, man har då 6-8 timmars ätfönster varje dag. Så ingen heldagsfasta. Skulle jag nog aldrig klara med träningen osv ;P

sv: Och otroligt gott! Det måste du verkligen! :))

Svar: Ja det var meningen att jag skulle köra på 16:8 den här veckan men klarade bara en och en halv dag innan jag gav upp. Det kändes inte som någon mening att fortsätta eftersom jag inte gör det här för att gå ner i vikt så då kändes det onödigt att sitta och vara hungrig. :)
Natalie

Upp