LCHQ

Den här veckan ska vi som sagt äta enligt LCHQ så nu tänkte jag ge en liten förklaring av vad det innebär. LCHQ grundades av Fredrik Paulún några år efter LCHFs genomslag. För två år sedan föreläste Paulún på Kostbollen i Göteborg så då passade jag på att köpa hans bok om kosten.
 
I boken beskriver han att man ska hålla andelen kolhydrater nere och poängterar vikten av kvalitén på kolhydraterna. Kolhydratintaget ska ligga på runt 20 E% och bestå av långsamma kolhydrater med lågt GI-värde. Kolhydrater som är lov att äta är till exempel: grönsaker, rotfrukter, nötter, frön, frukt och bär (i mättliga mängder) och råris, quinoa och bulgur i små mängder. 
 
Kosten består av 30-40 E% protein och 30-40 E% fett. När det kommer till fettet förespråkar Paulún främst enkel- och fleromättat fett som man får från till exempel oljor, avokado, frön och nötter. Men man får även äta viss mängd mättat fett från mejeriprodukter och kött. 
 
Proteinmängden i kosten är relativt hög. Detta skriver Paulún ger en skön mättnadskänsla som varar länge. I boken förespråkar han även motion och rena råvaror. Kosten är fri från raffinerat socker men man får äta måttliga mängder mörk choklad, vilket är lite motsägelsefullt. 
 
Jämfört med LCHF är LCHQ mer lik min vanliga kost. Den största skillnaden mellan LCHQ och hur jag vanligtvis brukar äta är mängden kolhydrater. I vanliga fall äter jag mer kolhydrater och mindre protein än LCHQ. Jag kommer fortfarande sakna obegränsade mängder frukt men annars tror jag inte att LCHQ blir något problem. 
 
Till kvällsmat blev det till exempel sallad med tonfiskröra och keso, hur gott som helst! 
 
 
Specialvecka | Keso, LCHQ, avokado | | Kommentera

Vecka 3, LCHQ

Idag är det en ny vecka vilket betyder en ny kosthållning att testa. För att det inte ska bli en så stor omställning från LCHF går vi vidare på LCHQ. Jag är överlycklig eftersom det betyder att jag får äta obegränsat med grönsaker och små mängder fruk. Ikväll kommer jag skriva lite mer om vad LCHQ innebär men först ska jag till skolan. 
 
Specialvecka | LCHQ | | Kommentera

Reflektioner kring LCHF-veckan

Idag är sista dagen på lchf-veckan. Detta avslutade vi med en stor lchf-brunch för att diskutera hur det gått och hur vi mått under veckan. De flesta av oss har känt av någon slags omställning i form av huvudvärk eller trötthet. Jag kan fortfarande inte säga att jag har märkt någonting speciellt. Självklart har jag känt mig lite trött ibland men det kan man ju göra under vilken vecka som helst. 
 
Vad jag däremot har märkt under veckan är att jag efter frukost har stått mig längre på maten. De dagar jag har jobbat har jag ätit frukost vid 8 och sedan lunch vid två. Med min vanliga kost skulle detta knappt gå eftersom jag då alltid blir hungrig runt 12. Att man känner sig mätt längre beror på den höga fetthalten i maten. Fettrika måltider gör magsäckstömningen långsammare vilket gör att man inte känner sig hungrig lika fort. 
 
Som jag har sagt tidigare har jag även märkt av bristen på fiber. Både min mage och mitt psyke saknar mina dagliga portioner av frukt och grönt. Om man äter chf under en längre tid är det viktigt att försöka tänka på fiberintaget eftersom det aldrig är bra att vara förstoppad. 
 
Något mer jag har saknat under veckan är variation på maten, både när det gäller konsistens, färg och smak. Den mesta maten har varit vit eller gul och inte gett något riktigt tuggmotstånd. För mig som älskar grönsaker och frukt tror jag att det har varit extra svårt att vara utan färgerna och de olika konsistenserna. 
 
Jag har också reflekterat över lchf-kost och vegetarianism. Jag har försökt äta lite vegetarisk mat under veckan men det är nästan omöjligt om man ska ligga under 5 E% kolhydrater och samtidigt inte bara äta ost och smör. Detta har resulterat i att jag har ätit betydligt mer kyckling och fisk den här veckan än vanligtvis. Med tanke på att man nästan måste äta kött till varje måltid anser jag att lchf inte är en särskilt miljövänlig diet. 
 
Jag är i övrigt kluven när det kommer till lchf. Om man upplever att det är den enda viktminskningsmetoden som fungerar så ska man självklart köra på det eftersom all viktminskning är bättre än ingen viktminskning. Samtidigt bör man ha i åtanke att det faktiskt inte finns några längre studier som visar att en strikt lågkolhydratskost inte ger några negativa biverkningar på lång sikt. Jag vill hellre rekommendera en mer måttlig lågkolhydratskost med mycket grönsaker, både för fibrernas och näringsämnenas skull. 
 
 
 
 
Specialvecka | | En kommentar
Upp