Vaniljpulver

Idag har jag pratat vaniljpulver med både patienter och arbetskollegor. Eftersom jag tycker om vaniljpulver så pass mycket tänkte jag skriva lite om det här med.
 
Vaniljpulver är ett relativt nytt livsmedel och består endast av malen vaniljstång. Eftersom vanilj är ett dyrt livsmedel blir pulvret också dyrt men den höga koncentrationen vanilj gör att man inte behöver använda så mycket pulver för en god vaniljsmak. En liten burk kostar runt 30 kronor men räcker länge om man inte råkar överdosera.
 
Vaniljpulvret har många användningsområden. Man kan till exempel använda det istället för vaniljsocker till bakning, ha i smoothies eller pannkakssmet. Godast av allt tycker jag det är att blanda ner vaniljpulvret i fil, yoghurt eller kvarg. Det passar perfekt om man vill äta mejeriprodukter med vaniljsmak men vill undvika sockret som ofta finns i köpta mejeriprodukter med vaniljsmak. 
 
Flera olika märken säljer vaniljpulver. Jag har inte testat alla men det kan vara bra att läsa på förpackningen så man ser att den endast innehåller vanilj. I affären hittar man oftast vaniljpulvret bland bakingredienser. Vi råkade ha Renée Voltaires vaniljpulver hemma, såhär ser det ut. 
 
 
 
 
Tips och tricks | |
Upp