World vegan day

Igår var det World vegan day. Som ni vet är jag inte vegan men ibland tänker jag att jag kanske borde bli. Jag har en ganska romantiserad bild över veganer som hälsosamma, miljö- och djurrättskämpar. Jag kan faktiskt inte komma på så många argument för att inte vara vegan, eller åtminstone vegetarian.
 
Trots min romantiserade bild har jag någonstans på vägen ändå kommit fram till att jag inte vill eller behöver sätta någon stämpel på mig. Jag vill kunna fortsätta äta fisk, kyckling, ägg och mejeriprodukter utan att någon höjer på ögonbrynen. Jag mår bäst med en varierad kosthållning med mycket inslag av grönt. För mig är vegetariska rätter en del av vardagen, ett beslut jag i nuläget känner mig nöjd med. 
 
Vad jag skulle komma fram till med texten var att jag i samband med World vegan day har skrivit om vad man bör tänka på som vegan. Texten finns på livskick
 
 Grönkålssallad med tabbouleh och rostade valnötter
 
Livskick, Tips och tricks | |
#1 - - Liselotte:

Visst är det lätt att tänka att veganer/vegetarianer är lite övermänniskor? ;-)

Men jag vill inte heller bli stämplad - av mig själv eller andra - så jag äter det jag gillar. Kött slutade jag gilla för över 10 år sedan, så det slutade jag med. Men fisk, ägg och mjölkprodukter älskar jag, så det blir liksom aldrig någon vego av mig.

Bra genomgång i texten! (hade behövt den för de där 10 år sedan, när jag tänkte att "pasta och köttbullar minus köttbullarna" var en vettig vegetarisk rätt! ;-) )

p.s. Om jag var tvungen att "go extreme" skulle jag bli frukterian! Och förmodligen inte leva särskilt länge... d.s.

Svar: Haha ja det är konstigt men så är det! Jag antar att det har att göra med att de klarar att undanhålla sig från så mycket gott på grund av (i många fall) etiska principer. Det måste man ju ändå beundra.

Vad kul, din kost låter precis som min och precis av samma orsak! Och roligt att du nämner frukterian för dem har jag också en romantiserad bild av. Tänk att bara äta massa god, solmogen frukt! Frågan är dock hur mycket magen och omgivningen skulle orka med en ;) Tack så mycket! Hoppas den hjälper någon som är i samma sits nu :)
Natalie

Upp