One week to go

Idag körde jag mitt sista långpass inför maratonet på lördag. Totalt blev det 15 km och förutom lite smärta i höften och benhinnorna kändes det bra. Trots att jag inte har hunnit komma upp i den längden som jag ville när jag i början av året planerade min träning så känner jag mig nöjd. Jämför man med förra året då jag bara hade sprungit 21 km en gång före loppet är jag mer erfaren nu. 
 
Den här veckan före loppet ska jag förbereda mig genom att se till att få i mig lite extra kolhydrater och vätska samt enbart köra lugnare träningspass och vila mycket. Det känns kul att det närmar sig, nu är det bara att träna mentalt genom att fantisera om hur jag springer hela sträckan in i mål.
 
 
Allmänt | | En kommentar

Fisktips!

I söndags kom jag hem från en veckas semester i Italien. Semestern blev precis så kravlös och avslappnande som jag hoppades på när jag steg på flyget. Jag solade, badade, tränade lite och åt fantastiskt god mat med en massa fisk och skaldjur. 
 
Trots att jag älskar fisk och skaldjur tycker jag att det är lite kämpigt att få in de 2-3 portionerna som rekommenderas per vecka. Jag försöker dock ändra på det och något som hjälper mig är att använda mig av färdigtillagad fisk som jag lätt kan lägga till maten. Mina favoriter på lättillgänglig fisk är rökt- och gravad lax, strömming i tomatsås, tonfisk på burk och sill.
 
Många av mina patienter blir förvånade när jag tipsar om dessa sorter eftersom man kanske inte har bilden av att de är så nyttiga. Men faktum är att det viktigaste är att man äter mer fisk med nyttiga omega-3-fettsyror och då spelar det inte så stor roll om fisken råkar komma från en förpackning. Dessutom är de enklaste tipsen oftast de bästa eftersom de blir lättast att hålla. 
 
 
Tips och tricks | fett, fisk, omega-3 | | En kommentar
Upp