Ett år av medveten shopping

För ett år sedan skrev jag den här artikeln för livskick och började samtidigt min egen resa mot en mer medveten shopping. Under hela 2015 har jag försökt att tänka igenom mina klädesinköp och i största mån undvikit att köpa kläder av ren lust. Jag skrev en liten sammanfattning av det första halvåret här men nu när det har gått ett helt år sedan min förändring tänkte jag försöka bena upp mina inköp lite noggrannare. 
 
Till min stora förvåning (och besvikelse) tycker jag att jag trots min ökade medvetenhet har shoppat ganska mycket under 2015. Den sammanlagda summan gick på 12 772 kr. I summan ingår förutom vardagskläder även skidjacka, väska, vantar, skor och träningskläder, totalt 38 saker. 
 
Tanken med att skriva upp vad jag köpte var för att se om det är saker som jag använder - och kan tänkas använda en lång tid framöver. När jag kollar igenom listan kan jag ganska snabbt konstatera några felköp (saker som jag knappt använt eller som har blivit fula/gått sönder) men det är bara ca 7-8 klädesplagg och när jag tänker tillbaks på allt jag köpt förr om åren tror jag att det är ganska lite saker jämfört med förut. 
 
Förutom att skriva upp vad jag har shoppat har jag också försökt skriva upp vad jag har skänkt/slängt och om jag har kommit ihåg alla föremål rätt är det totalt 14 klädesplagg/skor. Jag har alltså inte varit riktigt lika flitig på att rensa ut som att köpa nytt vilket betyder att jag tyvärr har ökat mina saker under 2015. 
 
Med ett år avklarat är min förhoppning nu att både summan och antalet klädesplagg/skor/väskor jag köper kommer minska under 2016 då jag under det gångna året köpte flera "stora", långlivade saker som skidjacka, höst- och träningsskor. Jag har dessutom även börjat med arbetskläder på jobbet, något som kommer göra att jag inte kommer använda mina egna kläder lika mycket och då kanske inte tröttna på dem lika fort.
 
Jag ser fram emot att fortsätta skriva ner och få en ännu mer ökad medvetenhet om min shopping. Dessutom måste jag bli bättre på att rensa ut i samma takt som jag handlar så det inte blir så att garderoben bara ökar från år till år för då faller ju den minimalistiska tanken ganska ordentligt. 
 
 
Allmänt | |
Upp