Just another day in paradise

Mamma brukar alltid (med lite oförstående röst) fråga vad vi gör här hela dagarna när vi pratar med henne. Jag förstår henne då vårt liv här i Portugal är ganska simpelt, men trots det lyckas vi alltid fylla tiden med olika uppgifter. För att dämpa nyfikenheten tänkte jag nu försöka återberätta en helt vanlig dag och för enkelhetens skull tar jag idag (det är nämligen också ganska lätt att glömma vad vi faktiskt gör). 
 
Då vågorna var förutspådda att vara helt okej idag (första gången på länge) var vi och surfade så därför var idag lite som en typsik sommardag. Vi hade en gäst natten till idag och då han också gillar surfing bestämde vi oss för att ändra lite på den vanliga ordningen och dra och surfa vid 9-tiden då det var bäst förhållanden då. 
 
Dagen började därför med att jag gick upp vid 8.15, ställde fram lite yoghurt och müsli, gjorde fruktsallad och sedan åt en snabb frukost med Moa och vår gäst. Efter det körde vi och surfade. Tyvärr visade det sig vara ganska tuffa förhållanden med höga och ojämna vågor så vi paddlade mest omkring i vattnet. Efter "surfingen" stannade vi och köpte bröd på hemvägen för en andra frukost. När vi var klara var klockan ungefär 12 och jag behövde plugga. Jag spenderade några timmar med att spela in och göra klart en uppgift som skulle in idag medan Moa pysslade ihop en blomhållare. 
 
Efter plugget och pysslandet åt vi gårdagens rester och åkte sedan till en trädgårdsbutik och köpte nya växter. Vi planterade bland annat tomater, chili, basilika och koriander. Det var så härligt att vara ute i solen och känna jorden mellan fingrarna, jag kan knappt vänta tills växterna börjar ta sig! Efter planterandet luktade det skumt i köket och jag lyckades lista ut att gasen tagit slut så då blev vi tvungna att byta gastank och samtidigt lista ut hur det var man gjorde det. 
 
Moa lagade mat medan jag gjorde lite yoga. Jag har bestämt mig för att göra yoga dagligen nu, oavsett om det är 5 minuter eller en timme så känns det bra att komma in i det igen. Till middag blev det nudlar med wokade grönsaker och cashewnötter. VI satt i soffan och åt medan våra två gäster (yes vi fick en till bokning) satt och gjorde annat här i vardagsrummet.
 
Nu de senaste timmarna har jag spenderat med en blandning av slösurfning/kollat kompostlösning och läst på om zero waste lifestyle. En av de bästa sakerna med att vara här just nu är nämligen att vi verkligen har tid att lära oss mer om sådant vi tycker är kul. Jag blir så inspirerad av att läsa och kolla upp vad alla andra gör för smarta saker. Nu har jag tillexempel bestämt att mitt nästa steg i detta minimalisttänk är att försöka minska på min plast- och skräpkonsumption. Jag måste, nej jag menar VILL också uppdatera er hur det gick med min shopping förra året, för DET är intressant! 
 
 
Allmänt | |
Upp