Hur hälsosamt är kött?

Idag har jag och Matilda sett på Vetenskapens värld - Hur hälsosamt är kött. I programmet tog de upp studier som visar lite olika resultat men resultaten lutade mest åt att rött (framförallt processat) kött leder till en ökad risk att drabbas av cancer och hjärt- kärlsjukdomar. 
 
Personligen äter jag bara rött kött några gånger per år eftersom jag klarar mig minst lika bra utan. Och även om det förmodligen inte är skadligt att äta rött kött så pass sällan så känner jag mig ännu mindre sugen på att fortsätta äta det efter det här programmet. 
 
Med tanke på hur många fler fördelar det finns med att äta vegetarisk mat (både för kroppen, miljön och plånboken) är det synd att de flesta äter det så sällan. Det är tråkigt att kött alltid är normen och grönsakerna oftast bara är tillbehören. 
 
Jag säger inte att alla alltid borde äta vegetariskt men att införa minst en vegetarisk dag per vecka borde inte vara så svårt om man ser till alla fördelar som finns. 
 
En vegetarisk caesarsallad från Veggie Grill i USA
Allmänt | Vegetariskt | |
#1 - - Anonym:

Hej! Jag har också sett programmet. Det var intressant och jag tänkte tipsa dig. Men du hann före. Jag har också sett två program om fetmaepidemin USA. De borde vara intressanta för en dietist. Det var också dietister som medverkade. Se dem. Nästa program ska handla om barnfetma. Kram!

#2 - - Marita:

Konstigt, jag blev visst anonym!

Svar: Haha, jag misstänkte faktiskt att du sett det men tänkte att du kanske undvek att tipsa mig eftersom du föredrar kött. Blir det mer vegetariskt nu? :) Jag såg det ena programmet om fetmaepidemin men jag tror att det första har slutat sändas. Det andra var bra i alla fall, kul att dom intervjuade olika människor om deras åsikter och tankar. Kramar!
Natalie

#3 - - Fani:

Åh jag var ju så duktig på det där med en veggie-dag i veckan för ett tag sedan, måste komma igång med det igen! Skulle helt klart kunna ha två st sånna dagar i veckan med, utan problem. Det känns som om man äter något vegetariskt så tänker och känner man mer utav smaken på grönsakerna på något sätt. Har man kött till fokuserar smaklökarna (iaf mina) lite mer på det liksom. Samtidigt älskar jag ju kombon, haha. Men ja, det här var tänkvärd och intressant information!

Svar: Ja och igår såg vi på avsnitt två som handlar om kött och miljön, du borde se den med! Efter det kommer du lugnt vilja ha två vegetariska dagar om jag säger så. Den finns på svt play! :) Puss!
Natalie

Upp