Kikärtor med spenat och halloumi

Igår när jag åkte tåget hem från Norrköping satt jag och bläddrade i Kupé. Som vanligt stod det ganska mycket bra men det var främst ett recept som kändes värt att riva ut och ta med hem. 
 
Jag har som vanligt ändrat lite på receptet så det får ni gärna också göra.
 
Du behöver:
 
1 gul lök
vitlök
2 burkar färdigkokta kikärtor (ca 400 gram)
1 påse bladspenat (ca 25 gram)
1 paket halloumi
Citron
Kryddor efter smak
 
Stek löken och vitlöken tills den blir mjuk. Skölj kikärtorna och ha i pannan, krydda efter smak. Jag hade salt, peppar, paprikapulver och gurkmeja. Ha i spenaten och stek tills spenaten mjuknar, pressa över citron. Skär samtidigt halloumin i bitar och stek i en panna bredvid. 
 
 
 
What's for dinner? | Middag, kikärtor, snabbmat | | En kommentar

Frukt och grönt till frukost

För att lättast uppnå rekommendationerna om fem portioner (500 gram) frukt och grönt om dagen är det bäst att äta lite vid varje måltid. Genom att börja med frukosten får man en bra start på dagen och lättare att uppnå
rekommendationerna. Idag till frukost gjorde jag till exempel en chokladkräm med banan och avokado och fick på så vis i mig 2 av de 5 portionerna. 
 
 
Ett annat tips är att ha frukt eller bär på gröten/filen, dricka smoothies eller ha grönsaker på frukostmackan. 
 
Att äta 500 gram frukt och grönt om dagen kan kännas mycket men sprider man ut det över dagen blir det lättare. Rekommendationerna är satta eftersom frukt och grönsaker bidrar med viktiga näringsämnen och fibrer. De är dessutom kalorisnåla vilket hjälper oss att hålla vikten. Ett högt grönsaksintag kan även minska risken att drabbas av sjukdomar som cancer senare i livet. Grönsaker är helt klart den viktigaste komponenten i kosten för ett friskt liv! 
 
Tips och tricks | | Kommentera

Yogini

För ett tag sedan skrev jag att jag ville bo i en stad med bikram yoga om jag skulle bo i kalla Sverige. Nu några månader senare har min önskan äntligen slagit in. Förra veckan skaffade jag mig ett två månaders kort för att kunna köra lite intensivare yoga nu på vintern när det är lite svårt att springa ute. 
 
Min första 90 minuters klass var väldigt kämpig. Under hela passet kändes det som att jag var nära på att svimma men nu efter några fler gånger klarar jag av klassen mycket bättre. Jag älskar hur svetten rinner och känslan när man kommer ut från studion, nyduschad med ny energi. Malmö, vi har lite att jobba på men vi är på rätt väg! 
 
Efter-yoga-påfyllning. Vätska i mängder! 
 
Move your body | | Kommentera
Upp