Sockerfria blåbärs/bananscones

Eftersom blåbären är fina nu så passar jag på att plocka så mycket jag hinner. Som variation till mina frukostar med blåbär bakade jag idag sockerfria blåbärs/bananscones. Jag lyckades inte hitta något bra recept på lite nyttigare matsäcksscones så jag blandade lite som jag kände för. Sconsen blev inte så söta men jättegoda! 
 
Till ca 14 små scones behöver du: 
  • 2,5 dl vetemjöl
  • ½ dl rågmjöl
  • 1 dl fiberhavregryn
  • 2 tsk bakpulver
  • ½ tsk salt 
  • 1 kryddmått vaniljpulver
  • 50 gram smör
  • ½ dl vispgrädde
  • 1 dl mjölk
  • 1 mosad banan
  • 1 dl färska blåbär 
  • Kanel att pudra på sconsen
Sätt ugnen på 250 grader.
Blanda alla torra ingredienser med varandra. Skär smöret i mindre bitar och finfördela i mjölblandningen. 
Blanda mjölk, vispgrädde och mosad banan, tillsätt till mjölblandningen. Rör om smeten och tillsätt blåbären försiktigt. Klicka ut smeten (som är väldigt fast) på en plåt. Jag valde att göra tre runda klickar som jag sedan skar som en tårta, pudra på kanelen. Grädda sconsen mitt i ugnen i cirka 20 minuter. 
 
 
Beloved breakfast, Sweet treats | |
Upp