Sensewear

Som en del av ett forskningsprojekt vid Umeå universitet vill författarna till studien ha reda på ett ungefär hur mycket energi en genomsnittlig koststudent gör av med. För att undersöka det här ska nu jag och fem vänner ha på oss Sensewear armband under tre dygn för att mäta vår energiförbrukning. 
 
Jag är inne på tredje dagen av undersökningen och börjar nu vänja mig vid armbandet som sitter på höger överarm. Medan jag har armbandet lever jag precis som vanligt. Första dagen tog jag vilodag från träningen, igår sprang jag och idag körde jag ett styrkepass. 
 
Efter att vi har genomfört undersökningen kommer vi kunna se både hur vi har rört oss och hur vi har sovit under dagarna. Jag tycker att det ska bli jättekul att se vad resultaten visar. Om jag någongång i framtiden får möjlighet att använda sensewear på mina patienter så är det viktigt att veta vad de visar och hur man kan använda resultaten. 
 
Att bara mäta sin energiförbrukning under tre dagar säger inte så mycket om en persons hälsa i helhet men i och med att jag väljer olika aktivitetsnivåer under dagarna så kan jag förhoppningsvis se skillnad på en stillasittande dag och en dag då jag är ute och rör mig mer. Det kan förhoppningsvis göra att jag får större inblick i hur man påverkas av olika aktivitetsnivåer, något jag kan ha hjälp av i mitt framtida yrke. 
 
 
Allmänt, Move your body | Sensewear | |
Upp