Fisktips!

I söndags kom jag hem från en veckas semester i Italien. Semestern blev precis så kravlös och avslappnande som jag hoppades på när jag steg på flyget. Jag solade, badade, tränade lite och åt fantastiskt god mat med en massa fisk och skaldjur. 
 
Trots att jag älskar fisk och skaldjur tycker jag att det är lite kämpigt att få in de 2-3 portionerna som rekommenderas per vecka. Jag försöker dock ändra på det och något som hjälper mig är att använda mig av färdigtillagad fisk som jag lätt kan lägga till maten. Mina favoriter på lättillgänglig fisk är rökt- och gravad lax, strömming i tomatsås, tonfisk på burk och sill.
 
Många av mina patienter blir förvånade när jag tipsar om dessa sorter eftersom man kanske inte har bilden av att de är så nyttiga. Men faktum är att det viktigaste är att man äter mer fisk med nyttiga omega-3-fettsyror och då spelar det inte så stor roll om fisken råkar komma från en förpackning. Dessutom är de enklaste tipsen oftast de bästa eftersom de blir lättast att hålla. 
 
 
Tips och tricks | fett, fisk, omega-3 | |
#1 - - Liselotte:

Åh, i perioder har jag levt på varmrökt lax ur plastförpackning och rökt makrill ur plåtburk! Superbra för såna som jag - som är kass på att laga mat och vill att det ska gå superfort, men ändå vill att det ska smaka gott.

Slår kanske inte de där italienska firrarna, men i alla fall.... :-)

Svar: Jag är precis likadan när jag är hemma. Synd att man inte alltid kan vara på semester. Kram!
Natalie

Upp